Regler som styr din arbetsmiljö
Det finns lagar som talar om hur din arbetsmiljö ska vara.
Det finns också lagar som talar om vilka tider du får arbeta
och när du får vara ledig.
Här kan du läsa mer om de lagarna.
Arbetsmiljölagen
I arbetsmiljölagen står det viktigaste om arbetsmiljön.
Arbetsmiljölagen har funnits sedan den 1 juli 1978.
Regeringen har bestämt att vi ska ta fram regler som lite
mer i detalj talar om vad som gäller i olika typer av jobb.
Dessa regler heter AFS som betyder Arbetsmiljöverkets Föreskrifter.
Du som vill läsa AFS kan klicka på någon av länkarna nedan.
Länk till AFS
Arbetstidslagen
Där står vilka tider du får arbeta
och när du ska vara ledig.
Arbetstidslagen har funnits sedan 1983.
Lag om husligt arbete
Lagen gäller dig som arbetar med barn och hushåll i en familj.
Lagen gäller också för dig som är personlig assistent.
Men lagen gäller inte dig som ingår i familjen.




![Direkt till sidans huvudinnehåll [alternativt tryck alt S]](/images/tom_tcm3-2141.gif)