Åter till startsidan
KundvagnLogga in

0 produkter 0,00 kr
2012-06-04

Inspektioner ska minska skador av damm på byggarbetsplatserna

Arbetsmiljöverket har påbörjat ett flerårigt tillsynsprojekt inom byggbranschen i Östergötland och Sörmland för att få bukt med de hälsorisker som byggdamm utgör. Exponering för skadliga dammpartiklar kan ge upphov till KOL, silikos (stendammslunga) och olika typer av cancer.

Byggföretagen och de anställda behöver stöd i form av mer kunskaper för att minimera riskerna att andas in eller komma i kontakt med olika sorters damm som finns på en byggarbetsplats. Hanterings- och skyddsföreskrifter ska finnas så att man kan utföra de dammande arbetsmomenten säkert. Man ska känna till och faktiskt använda sig av säkra arbetsmetoder och den typ av personlig skyddsutrustning som de riskabla arbetsmomenten kräver.

Arbetet genomförs i två steg. Först kommer ett 60-tal byggföretag att besökas på sina respektive kontor. Arbetsgivarna kommer här att få redogöra för hur man i sin planering av olika bygguppdrag förebygger att arbetstagare utsätts för damm. Krav på kunskaper, rutiner, utrustning, metoder och skyddsföreskrifter kan komma att ställas.

− Vi måste få företagen att ta dammproblemen på allvar, säger Ulla Sernelius, inspektör och yrkeshygieniker vid Arbetsmiljöverket. På våra byggen finns risker som kan betyda omedelbar fara för livet. Med damm är det så, att det man andas in kan ge allvarliga skador på sikt. Sjukdomar smyger sig på genom att knappt synbara partiklar äter sig in i luftrör och andningsorgan. Ingen ska på grund av brister i arbetsmiljön behöva utstå utdragna och livshotande sjukdomar som stendammslunga och KOL.

− Saknas kunskaper finns inte förutsättningar att varken riskbedöma eller åtgärda skadliga arbetsmoment, säger Ulla Sernelius.  Med vårt projekt vill vi ändra på detta. Vi bedömer också att många byggföretag behöver anlita företagshälsovården eller andra experter för att skaffa sig säkra rutiner.

När inspektionerna i steg ett är avklarade, besöker Arbetsmiljöverket byggarbetsplatserna. Detta för att kontrollera att praktik stämmer överens med teori, det vill säga att byggföretagen faktiskt jobbar i enlighet med sina skydds- och hanteringsföreskrifter. Dessa ska skrivas i den arbetsmiljöplan, som ska finnas - och följas - på alla byggarbetsplatser.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:
Ulla Sernelius, tel  010-730 96 47
Inger Berg, tel  010-730 95 01
Bo Knutsson, tel  010-730 92 88
Mona Esping, tel 010-730 97 48

Klicka här för att skriva ut sidan i en printervänlig version.
© Arbetsmiljöverket, Lindhagensgatan 133, 112 79 Stockholm, Tfn: 010-730 90 00, Fax: 08-730 19 67Upp till sidans topp
[ Kontakta oss | Om webbplatsen | arbetsmiljoverket@av.se ]