• Teckenspråk
  • Lättläst
  • Webbkarta Globen
2012-09-12

Bowlinghallarna på väg bli säkra

Maskiner som håller ordning på bowlingbanornas käglor har orsakat flera dödsolyckor. Arbetsmiljöverket har inspekterat Sveriges samtliga 320 bowlinghallar vad gäller maskinsäkerhet. Ingen hall klarade sig utan anmärkning.

Rörliga maskindelar ska vara utrustade med skydd för att vara säkra. De vanligaste anmärkningarna gällde avsaknad av detta. Likaså saknades skydd mellan maskiner eller maskinpar, vilket gör det möjligt att jobba i en stoppad maskin samtidigt som maskinen bredvid är igång. Framför allt är det personal i bowlinghallar som råkar illa ut i samband med driftsstörningar, service och underhåll men även kunder kan drabbas. I Danmark och Storbritannien har de farliga maskinerna orsakat dödsolyckor.

– Syftet med våra inspektioner är att göra bowlinghallarna säkra, så att ingen kommer till skada, säger Bernt Nilsson, avdelningschef på Arbetsmiljöverket. Den här typen av livsfarliga maskiner skulle aldrig tolereras inom industrin.

De flesta hallägare har nu i handlingsplaner redovisat hur de ska rätta till säkerhetsbristerna och när det ska vara klart. Arbetsmiljöverket har satt en bortre tidsgräns på två år för genomförandet av åtgärderna.

Drygt hälften har kommit igång med sina ombyggnationer. Arbetsmiljöverkets experter har funnits med som stöd för hallägaren under den första ombyggnadsfasen.

– Inom högst två år är bowlingshallarna betydligt säkrare än vad de är idag, säger Bernt Nilsson.

Två amerikanska tillverkare av bowlingsmaskiner dominerar marknaden. Jämsides med inspektionerna har Arbetsmiljöverket inom ramen för en europeisk arbetsgrupp bedrivit en intensiv dialog med tillverkare och leverantörer. Syftet är att se till att endast maskiner som uppfyller gällande säkerhetskrav kommer ut på marknaden.

Läs mer om insatsen på temasidan om bowlingmaskiner

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:
Monica Torgrip, enheten för teknik och marknadskontroll, tel 010-730 97 57