Åter till startsidan
KundvagnLogga in

0 produkter 0,00 kr
2011-01-27

Bred satsning mot skador av buller och vibrationer i arbetet

Många arbetstagare utsätts för buller och vibrationer, som kan ge bestående skador. Arbetsmiljöverket inleder nu inspektioner för att man ute på arbetsplatserna ska förebygga riskerna. Cirka 400 arbetsställen ska besökas från Dalarna och norrut.

Buller är för de flesta ett välkänt arbetsmiljöproblem. Inte lika många känner till de skador som exempelvis skakiga fordonssäten eller borrar kan ställa till med. Riskerna finns inom en rad yrken i olika branscher, såsom maskin- och fordonsförare, betong- och stenindustriarbetare, montörer, gjutare, plåtslagare, bil- och motorreparatörer och byggnadsarbetare. Vid skötsel av fastigheter, kyrkogårdar och golfbanor förekommer också buller och vibrationer. Uppskattningsvis 400 000 personer utsätts för vibrationer under minst en fjärdedel av sin arbetstid.

Då Arbetsmiljöverket ifjol genomförde en motsvarande insats i södra Sverige upptäcktes brister i arbetsmiljöarbetet hos 70 procent av de 600 besökta arbetsgivarna. Det gällde riskbedömningar, användning av hörselskydd och krav på att de som utsätts för höga ljudnivåer och vibrationer ska erbjudas medicinska kontroller.

Förare av truckar och entreprenadmaskiner hör till dem som utsätts för helkroppsvibrationer. Vid regelbunden exponering kan de få skador i muskler, nerver och kroppens cirkulationsorgan. Handhållna maskiner och verktyg kan skada armar och händer.

−Vi vill med våra besök öka kunskapen om riskerna och den vägen förebygga skadorna, säger Håkan Rosengren, projektledare, som leder projektet.

−Det är viktigt att man ute på arbetsplatserna undersöker exponeringsnivåerna. Kanske behöver man anlita extern hjälp från exempelvis företagshälsovården för att bedöma riskerna. Är nivåerna höga måste åtgärder sättas in för att sänka dem.

Varje år anmäls cirka ett tusen arbetssjukdomar orsakade av buller som lett till hörselnedsättning och tinnitus, mestadels från män.

Uppföljningsbesök görs senare i vår. Resultatet av tillsynen redovisas i höst.

Arbetsmiljöverkets tillsyn baseras på främst följande föreskrifter:
AFS 2001:1, om systematiskt arbetsmiljöarbete; AFS 2005:16 om buller; AFS 2005:15 om vibrationer samt AFS 2005:6 om medicinska kontroller i arbetslivet, som alla finns att ladda ned från vår hemsida
Mer information finns på temasidorna Buller och Vibrationer på vår webbplats.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:
Håkan Rosengren, tel  070-345 89 28
Ronny Ylander, tel 063-12 46 52
Karin Lagerkvist, tel 090-17 07 05
Hans Larsson, tel 0920-24 22 89

Klicka här för att skriva ut sidan i en printervänlig version.
© Arbetsmiljöverket, Lindhagensgatan 133, 112 79 Stockholm, Tfn: 010-730 90 00, Fax: 08-730 19 67Upp till sidans topp
[ Kontakta oss | Om webbplatsen | arbetsmiljoverket@av.se ]