• Teckenspråk
  • Lättläst
  • Webbkarta Globen

Sömn och vakenhet

Somna inte vid ratten!Se till att du är pigg och utvilad när du kör bil! Det är lika farligt att köra bil sömning och trött som att köra onykter. Ny forskning tyder på att 20 till 30 procent av alla bilolyckor beror på trötta förare. Tester i simulator visar att körförmågan vid femtiden på morgonen är lika dålig som hos en förare med 0,8 promille alkohol i blodet.

 

När blir man trött och varför?

Att vi blir trötta när vi kör är fullt naturligt enligt de flesta sömnforskare. Det beror på en mängd faktorer som är starkt knutna till våra fysiologiska förutsättningar, såsom

  • Körning på natten 
  • Oregelbunden sömn 
  • Mörker 
  • Dis/dimma 
  • Dålig sikt 
  • Isig vägbana 
  • Ingen stereo/radio i fordonet 
  • Varmt i fordonet 
  • Den monotona situationen 
  • Alkohol, droger och mediciner   

Är man trött ökar risken för att man begår misstag i "enkla situationer". Man har dessutom en försämrad förmåga att lösa problem. Att köra bil och vara trött är en livsfarlig kombination! 

Tips för att undvika trötthet vid bilkörning 

Det finns egentligen bara ett hundraprocentigt sätt att dämpa sömnighet och trötthet; att sova tills dess man är pigg igen. 

Vissa menar dock att det finns några knep att ta till;

  • stanna fordonet och ta en liten tupplur. En kvart räcker. Att veva ner sidorutan eller gå en snabb sväng runt bilen hjälper inte mer än för stunden, 
  • drick något koffeinhaltigt och 
  • när man är för mätt blir man lätt dåsig.  

Det är även viktigt att känna till symptomen på trötthet och i det läget inte överskatta sin förmåga som förare.

Arbetsmiljöverkets perspektiv

Det är inte helt förbjudet att jobba under dygnets mörka timmar. Arbetsgivaren ska dock vara införstådd med de risker som är förknippade med detta, ha kunskap om hur människan fungerar och utifrån detta organisera arbetet så att riskerna minimeras så långt som möjligt.

Arbetet ska förstås planeras så att det finns tid för pauser och raster, samt att reglerna för kör- och vilotider följs.

Förutom cheferna, behöver även arbetstagarna ha kunskap om hur människan fungerar och riskerna med arbete under dygnets mörka timmar.

Frågor & svar

Webbredaktionen rekommenderar: Frågor & svar
Se även frågor och svar om transport.

Klicka här

Surftips

logo: Transportstyrelsen
Mer information finns på Transportstyrelsens webbsida.

Se transportstyrelsen

Branschanpassat regelpaket

Branschanpassat regelpaket för åkerier. Bild på flak till lastbil
Åkerier
Vi har samlat de regler och publikationer som rör din bransch.

Se innehållsförteckning