Åter till startsidan
KundvagnLogga in
 
0 produkter 0,00 kr
2012-01-27

”Bra med skärpta arbetsmiljökrav vid upphandling”

Arbetsmiljöverket välkomnar att upphandlingsutredningen slår fast möjligheten att ställa krav på arbetsmiljön i samband med upphandlingar. I sitt remissvar till utredningens delbetänkande ”På jakt efter den goda affären”, skriver verket också att någon form av juridiskt beställaransvar bör komplettera nuvarande lagstiftning.

− Betydelsen av ett bra arbetsmiljöarbete ökar i takt med den utvidgade arbetsmarknaden. Det stärker välfärden och är viktig för en god samhällsekonomi, säger generaldirektör Mikael Sjöberg i en kommentar.  Därför välkomnar vi skrivningarna i den nu aktuella utredningen.


− Entreprenader i flera led och hård konkurrens vid upphandling har många gånger lett till att säkerheten för de anställda har försvagats.  Sverige och Europa behöver trygga och bra arbetsplatser, där människor inte skadas eller slits ut i förtid. Det stärker välfärden och skapar bättre förutsättningar att möta de utmaningar vi idag ställs inför.


Arbetsmiljöverket förordar också en nationell upphandlingsstatistik, som bland annat innefattar ställda krav på sociala hänsyn. Verket är berett att utreda förutsättningarna att påta sig ansvaret för den statistiken.

Läs remissvaret här 


Presskontakt vid Arbetsmiljöverket:
Refik Sener. 08-730 99 85 eller 070-140 01 98

Klicka här för att skriva ut sidan i en printervänlig version.
© Arbetsmiljöverket, Lindhagensgatan 133, 112 79 Stockholm, Tfn: 010-730 90 00, Fax: 08-730 19 67Upp till sidans topp
[ Kontakta oss | Om webbplatsen | arbetsmiljoverket@av.se ]
Direkt till sidans huvudinnehåll [alternativt tryck alt S]Om webbplatsen [snabbkommando alt 0]Startsidan [snabbkommando alt 1]Aktuellt [snabbkommando alt 2]Webbkartan [snabbkommando alt 3]Söksidan [snabbkommando alt 4]Vanliga frågor och svar [snabbkommando alt 5]Hjälpsidan [snabbkommando alt 6]Kontakta oss [snabbkommando alt 7]